Blogger Template by Blogcrowds

Perusahaan Kain Tenun

Friday, October 10, 2008



Perusahaan Kain Tenun

Oleh : Wan Mohd. Hazim b Wan Abdullah.

Perusahaan kain tenun merupakan asas kepada kegiatan perniagaan Keluarga Wan Nuh, sebelum daripada gudang SALE, kilang papan bergergaji serta perladangan getah di Kuala Nal kemudiannya Kuala Geh, Jabi dan Bukit Perah.Kain tenunan yang dikeluarkan oleh keluarga Wan Nuh ialah kain limar[1], kain songket dan kain melayoh[2].

Perusahaan kain tenun bermula dari Wan Nuh, dan kemudiannya dilanjutkan oleh anaknya Wan Ali.Semasa hayat Wan Nuh dan anaknya Wan Ali, mereka menjual kain tenun di negeri Perak[3].Selepas kematian Wan Ali perusahaan kain tenun tidak lagi menjadi keutamaan oleh kelurga Wan Nuh kerana mendatangkan kurang hasil berbanding dengan kegiatan perladangan dan gudang SALE.Kegiatan perusaan kain tenun dijalankan secara kecil-kecilan untuk memenuhi keperluan sendiri[4].

Wan Adam b Wan Abdullah b Wan Nuh dikatakan mengirimkan kain tenun buatan Wan Khadijah bt Wan Abu Bakar b Wan Leha bt Wan Nuh dan Nik Sofiah[5] kepada rakannya di Pulau Pinang. Rakannya di Pulau Pinang kemudiannya mengeksport ke Mekah di Arab Saudi. Dari Mekah, kain itu kemudiannya di bawa ke Istanbul, Turki[6].

Boleh dikatakan keseluruhan anggota keluarga perempuan Wan Nuh boleh menenun kain dan penenun terbaik ialah Wan Minah bt Wan Abu Bakar, isteri kepada Wan Ali b Wan Nuh.Wan Minah kemudiannya menurunkan kepakarannya kepada anak-anak perempuannya Wan Mariam bt Wan Ali b Wan Nuh, Wan Hafsah bt Wan Ali b Wan Nuh dan Wan Zaharah bt Wan Ali b Wan Nuh[7].

Wan Hafsah bt Wan Ali b Wan Nuh cuba menurunkan kepakarannya kepada anak perempuannya Wan Mariam bt Wan Sulaiman b Wan Abdullah b Wan Nuh tetapi kerana tidak berminat memandangkan kerja menenun adalah satu kerja yang rumit sedangkan upahnya adalah tidak seberapa, ilmu yang diperturunkan oleh ibunya telah tidak dipraktikkan oleh Wan Mariam bt Wan Sulaiman sehingga dia hilang kemahiran menenun kain yang ada padanya[8]. Sehingga kini Wan Mariam ada mewarisi koleksi kain tenun yang ditenun sama ada oleh datuk perempuan nya Wan Minah bt Wan Abu Bakar atau yang ditenun oleh ibunya Wan Hafsah bt Wan Ali b Wan Nuh.

[1] Sejenis kain yang dikatakan telah wujud sejak zaman pemerintahan Cik Siti Wan Kembang lagi. Cara buatan kain tenun ini dikatakan lebih rumit dari cara buatan kain songket, pada masa kini kemahiran menenun kain jenis ini telah pupus di kalangan penenun di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

[2] Sejenis kain yang digunakan oleh wanita Arab sebagai Abaya dan lelaki Arab sebagai serban bergantung kepada sais dan corak kain.

[3] Cerita lisan oleh Wan Meriam bt Wan Sulaiman dan Tengku Muniratussaniah bt Tengku Zainal Abidin.

[4] Cerita lisan oleh Wan Meriam bt Wan Sulaiman

[5] Isteri kepada Wan Ahmad, bekas Imam Masjid Pasir Pekan.

[6] Cerita lisan oleh Wan Meriam bt Wan Sulaiman dan Wan Zabedah bt Wan Abdul Samad (balu Wan Adam b Wan Sulaiman).

[7] Cerita lisan oleh Wan Meriam bt Wan Sulaiman dan Tengku Muniratussaniah bt Tengku Zainal Abidin.

[8] Cerita lisan oleh Wan Meriam bt Wan Sulaiman

0 comments:

Post a Comment