Blogger Template by Blogcrowds

Sejarah Kampung Surau Pasir Pekan

Friday, October 10, 2008

Foto: Bahagian Surau Lama, Kampung Surau, Pasir Pekan



Asal Usul Kampong Surau, Mukim Pekan.

Oleh Wan Mohd. Hazim bin Wan Abdullah


Kampong Surau mendapat nama dari sebuah surau lama yang wujud semasa Wan Nuh Nakhoda al Haj tiba di Mukim Pekan lagi. Surau itu dikelolakan oleh seorang ulamak yang dikenali sebagai Raja Khatib[30]. Raja Khatib telah meninggal dunia dan dikuburkan di tanah perkuburan Pohon Tanjung [31].

Manakala Mukim Pekan mendapat nama kerana mengambil asalnya kawasan Kota Kubang Labu yang ditinggalkan terbiar oleh pemiliknya setelah kejatuhan kerajaan itu pada penghujung kurun ke 18[32]. Wan Ali Nakhoda al Haj menambah perkataan “supaya jadi” pada nama Pekan menjadi Pekan Supaya Jadi[33] sebagai seolah-olah doa bagi orang yang menyebutnya supaya mukim ini diberi kemakmuran oleh Allah dan terus berkembang maju.

Manakala Kampong Pasir Pekan mungkin timbul dari nama sebuah kampong di Mukim Pekan yang terletak di sepanjang tebing Sungai Kelantan yang dikenali oleh penduduk setempat sebagai Kampong Pasir bersempena tanahnya yang berpasir[34], tetapi untuk mengelakkan kekeliruan dengan nama-nama lain seperti Pasir Mas, Pasir Puteh, Pasir Tumbuh, Pasir Tok Kambing maka timbullah nama Pasir Pekan.

Satu hal yang menarik ialah pada masa itu seolah-olah wujud dua pihak berkuasa yang berlainan iaitu keluarga Wan Nuh yang berhubung terus dengan pihak istana[35] dan pihak pentadbiran tempatan seperti Pegawai Daerah, Tok Nebeng , Tok Kweng, Penggawa dan Penghulu yang berada dibawah kawalan pentadbiran Penasihat British. Oleh itu dalam soal nama Mukim Pekan dan Mukim Pasir Pekan, bagi keluarga Wan Nuh nama yang digunakan dalam urusan surat menyurat ialah Mukim Pekan, ini dapat dilihat dari nama-nama seperti Syarikat Pekan Langgar Co. Ltd., Syarikat Pekan Jaya Sdn. Bhd. dan Pekan Supaya Jadi. Manakala pihak satu lagi nama yang digunakan ialah Mukim Pasir Pekan

Menurut satu cerita lisan, Mukim Pasir Pekan mendapat nama kerana pada zaman dahulu terdapat sederet kedai di atas tanah yang berpasir[36]. Sekiranya cerita lisan ini diambil kira, timbul persoalan dimanakah lokasi rumah kedai itu? Dan siapakah pula pemiliknya? Setakat maklumat yang ada deretan kedai itu ialah Gudang Sale yang dimiliki oleh keluarga Wan Nuh. Oleh itu timbulnya nama Pasir Pekan bukanlah kerana fakta sejarah tetapi kekeliruan tentang fakta.

Menurut sumber seorang pembaca laman ini, dikatakan bahawa sepatutnya Mukim Pekan berada di dalam jajahan Kota Bharu bukannya Tumpat memandangkan para penduduk Mukim Pekan, Palekbang dan Sungai Pinang mempunyai hubungan yang rapat dengan saudara mereka di Penambang.Cadangan ini telah dibantah oleh Che' Hak (Dato' Biji Wangsa) dengan alasan sekiranya Mukim Pekan, Palekbang ndan Sungai Pinag dimasukkan ke dalam jajahan Kota Bharu maka tiadalah sumber pendapatan bagi jajahan Tumpat.(cerita lisan olen Mohd. Salleh b Abdul Rahman, penduduk Mukim Sungai Pinang).

0 comments:

Post a Comment